Dålig infrastruktur skadar SSAB

Uppdaterad
Publicerad

Undermåliga järnvägar, höga miljökrav på båttransporter i Östersjön och minskade utsläpp från masugnarna är faktorer som gör att SSAB har svårt att konkurrera i dag, enligt vd Martin Lindqvist.

-Vi har i Sverige ett undermåligt infrastruktursystem, framför allt på järnvägssidan, där vi är väldigt beroende av norra stambanan och södra stambanan. Dem har man inte underhållit på ett bra sätt genom åren. Det är ett problem att Sverige satsar för lite på infrastruktur.

Vad innebär det för SSAB?

SSAB går samman med Rautaruukki

-Det kommer att försämra konkurrenskraften långsiktigt, troligtvis. Det är också sådant vi tar i beräknande när vi fattar beslut om var vi ska göra våra framtida investeringar, säger han.

Även Unionens klubbordförande trycker på att den dåliga infrastrukturen är ett problem för SSAB, i en intervju med Nordnytt.

Näringsminister Annie Lööf anser att gamla synder, från tidigare regeringar, ligger bakom järnvägens problem.

-Jag håller med om att infrastrukturen under decennier varit eftersatt i Sverige. Det är därför regeringen gjort historiska satsningar, och bland annat fördubblat underhållet för järnvägen från 40 till drygt 80 miljarder kronor. Nu är det viktigt att dessa pengar verkligen kan användas så att det blir förstärkningar på järnvägssidan, inte minst i Norrland, säger Annie Lööf.

TT: Kan det tänkas att det kommer ytterligare satsningar?

-Det är väldigt tydligt från Trafikverket att det inte är pengarna som är problemet nu. Man har resurser, men nu måste dessa medel ut i verkligheten och arbeta, säger näringsministern till TT.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SSAB går samman med Rautaruukki

Mer i ämnet