Det var vid halv tio på kvällen den sjätte april förra året som ett Nextjet-flyg på väg från Arvidsjaur till Gällivare gled av landningsbanan och stannade på banstråket med huvudstället drygt sex meter efter banslutet. 55 personer var ombord men ingen kom till skada. Skadorna på flygplanet blev även de begränsade.
Minskade inte farten
I en slutrapport av haverikommissionen konstaterar man att det allvarliga tillbudet orsakades av att förutsättningarna för en säker landning gradvis försämrades. Bidragande faktorer har varit att farten inte minskade i slutskedet av flygningen innan planet landade. En annan faktor är att hjulbromsarna sannolikt inte använts fullt ut och att reverseringsvarvtalet ökade först 20 sekunder efter sättning. Reversering innebär att ett flygplan bromsar med hjälp av en framåtriktad avgasström eller luftström. Reverseringen ska aktiveras kort efter att planet nuddat marken.
Övervakning
Kommissionen rekommenderar nu flygindustrin och berörda tillsynsmyndigheter att undersöka möjligheterna för att införa ett koncept för säker landning, med bland annat övervakning av fartminskning.
Detta är Statens haverikommission (SHK)
SHK är en statlig myndighet som har till uppgift att utreda olyckor och tillbud i olyckor i syfte att förbättra säkerheten.
SHK:s utredningar syftar till att så långt som möjligt klarlägga såväl händelseförlopp och orsak till händelse som skador och effekter i övrigt.