Karta över potentiell dragning av Norrbotniabanan genom Piteå.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör projektledare Pär Fleuron berätta om några av utmaningarna. Foto: SVT

De här vägarna föreslås när banan ska dras genom Piteå

Uppdaterad
Publicerad

Nu har Trafikverket öppnat för samråd kring Norrbotniabanans väg genom centrala Piteå. På ett samrådsmöte fick allmänheten för första gången ta del av de tre förslagen på dragning. Flera utmaningar finns med projektet.

Att bansträckningen ska gå genom centrala Piteå beslutades om redan i mars 2010. Då klassades järnvägskorridoren genom Piteå också som ett riksintresse.

Nu är det dags för samråd. Det vill säga att allmänheten får en chans att komma med synpunkter eller upplysningar kring de tre föreslagna sträckorna. Totalt åtta kilometer från Munksund och ut vid E4:an norr om Piteå.

Norrbotniabanan

Vill ha synpunkter

Allmänheten har till fjärde april på sig att lämna synpunkter och till hösten tar Trafikverket beslut om vilken av de tre föreslagna sträckorna man vill gå vidare med.

– Vi ser fram emot att få in synpunkter på de olika presenterade linjerna för att skapa mer kunskap kring dem och kunna färdigställa våra linjestudier, säger Pär Fleuron, projektledare för sträckan

I det fortsatta arbetet kommer Trafikverket att utreda vägarnas dragning, vilken bullerpåverkan alternativen ger, placering av godsbangård och resecentrum samt anslutningar till industrierna.

Norrbotniabanan

Norrbotniabanan är en 27 mil ny kustnära järnväg mellan Umeå och Luleå för snabbare, säkrare och mer miljövänliga resor och transporter, som stärker samhällsutvecklingen och näringslivets konkurrenskraft i hela Sverige. När Norrbotniabanan står färdig kommer den att knyta samman det som idag är Sveriges mest tätbefolkade region utan dagtågtrafik.

Källa: Trafikverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Norrbotniabanan

Mer i ämnet