Betongen ska smulas sönder till 10 centimeter små stenar för att bli vägfyllning vid vägbyggen i länet. En metod som är både mer ekonomisk och miljövänlig.
– Man brukar så långt som möjligt försöka återanvända det som går att återanvända. Man försöker att få så lite material som möjligt att gå till deponi, med tanke på gällande miljökrav och annat, säger Peter Viklund, projektledare på Trafikverket.
Bron håller inte måttet
Trafikverkets gamla standard var en maxvikt på 56 ton och bron håller helt enkelt inte måttet för den nya trafiken.
– En av de stora anledningarna till rivningen är att man vill få till ett vägnät som klarar de här tyngre lastbilarna. Den här bron har liksom varit en bromskloss på E4-sträckan, säger Viklund.
Det är inte ett helt vanligt rivningsarbete eftersom bron är i det större laget, 284 meter lång, 13 meter bred och 5 000 ton tung.
– En bro av den här typen rivs inte så ofta så att visst är det lite speciellt. Det är både en stor och en lång bro, och över en älv i det här fallet.
Ersätts med en samverkansbro
Den gamla betongbron har tjänat sitt syfte sedan 1957 och den ersätts nu med en så kallad samverkansbro i stål och betong som ska klara den nya standarden från Trafikverket.
– Den nya bron är så gott som färdig, det är just nu bättringsvård, anslutningar, cykelvägar och sådant där som ska fixas till, säger Peter Viklund.
I klippet berättar Lennart Nilsson, platschef på NCC, om rivningen och om vart broresterna kan hamna.