Det var natten på söndag som malmtransportbilen kanade av vägen och voltade nära Peräjävaara norr om Kaunisvaara. Den 45-årige föraren som förolyckades hade kört yrkesmässig tung trafik i 25 år, enligt mannens bror som vi har varit i kontakt med.
Malmtransporterna från gruvan i Kaunisvaara började rulla idag igen efter den tragiska dödsolyckan.
Transporterna rullar igen
Nu har transporterna börjat rulla igen och samtidigt börjar arbetet med att utreda orsakerna.
Polisen, arbetsmiljöverket och företaget Malmtransprtort i Norr i samarbete med facket gör alla utredningar kring händelsen. Och från Transportarbetareförbundets sida är man intresserad av att se om det finns ett samband mellan dom fyra olyckor som malmtransportbilarna har varit inblandade i bara på en månad.
– Finns det någon sammanhängande koppling, som vädret eller om vägunderhållet har varit av varierande grad, säger Robert Savela, ordfärande Transportarbetareförbundet avdelning 26.
Han fortsätter:
– Utfallet av olyckorna skiljer sig, men finns en gemensam nämnare till varför de sker?
Dispens för tunga fordon
Malmtransporter har dispens från Trafikverket för att köra så tunga fordon som 90 tonsekipage. Robert Savela ser inte att det är fordonstypen i sig som skulle vara olycksdrabbad.
– Utifrån antalet bilar och de mil de rullar på en och samma väg så är det inte ett alarmerande olyckstal, fyra stycken olyckor. Däremot är det intressant att det skett å en så kort period.
Betalar extra för halkbekämpning
Villkoren i dispensen från Trafikverket handlar mestadels om hur håller nere slitaget på vägen. Däremot betalar Kaunis Iron till Trafikverket för extra vägunderhåll -- som till exempel mer halkbekämpning.
– Just nu har jag svårt att uttala mig om det, rent principiellt önskar man sig alltid mer av den kan jag tänka mig. Jag har ingen egen kunskap på den basisen men dte kommer säkert vara en del av den utredning som kommer som en konsekvens av olyckan.