LKAB har sedan tidigare beställt 100 malmvagnar. Av dessa är 40 ute i trafik och till hösten beräknas de sista vagnarna vara levererad – och då påbörjas direkt tillverkningen av 20 extra vagnar.
– Att vi nu gör en tilläggsinvestering på ytterligare vagnar för att ersätta de som skadats i urspårningarna gör att vi förbättrar våra förutsättningar att lyckas hålla ett högt leveranstempo till hamnarna, säger Caroline Wiss, vd LKAB Malmtrafik.
Sedan trafiken kom igång efter urspårningarna har gruvbolaget lagt mycket arbete på att effektivisera flödet i malmleveranserna. För stunden snittar de 10 fullastade malmtåg per dag till Narviks hamn.
– De nya vagnarna till trots är läget svårt för vår logistik. Banunderhållsperioden på Malmbanan har påbörjats, då underhållsåtgärderna är mer omfattande än tidigare, och därför är det mer utmanande för LKAB att hålla samma leveranstempo som de senaste veckorna.
Totalt har LKAB idag 17 dubbellok och cirka 1100 malmvagnar i drift.