Piteå kommun kommer att ha tretton elbussar, tolv i drift och en i reserv. Målet är också att utöka befintliga och att få en tätare tidtabell.
– Vi har legat långt efter i Piteå när det gäller att ha fosilfria fordon i kommunen. Men nu tar vi ett jättekliv när vi gör stadsbussarna helt eldrivna, säger Brith Fäldt (V), ordförande i samhällsbyggnadensnämnden i Piteå.
Inte testad i extremkyla
Bussoperatören som Piteå har upphandlat med trafikerar redan lokaltrafiken i flera andra kommuner, men Piteå är den nordligaste.
Bussarna har ännu inte testats i extremkyla, men bussbolagets projektledare Mahdi Ahmandi känner sig trygg med att tekniken kommer att fungera även i Norrbotten.
Problem i grannstaden Luleå
En laddning i dag räcker till cirka 30 mils körning och systemet med laddning i garage ger säkrare drift.
– Luleå har haft problem med sina bussar som är från ett annat bolag. Bussarna har inte hållit värmen under vintertid och laddstationerna ute på linjenätet har inte fungerat så bra, säger Ulf Nordin produktionschef på LLT.
Räknar med att tekniken fungerar
Elbussarna är inte testade här uppe, är det nått som oroar dig?
– Jag kan inte tekniken men dom hävdar bestämt att den här tekniken fungerar här uppe, säger Brith Fäldt.
Ulf Nordin tror inte att Piteå stöter på samma problem som Luleå.
– Jag tycker det är en helt rätt satsning som Piteå gör. De har valt en annan bussoperatör än vi och jag tror de kommer att ha stor lycka med sina elbussar, säger Ulf Nordin.