en man i jacka står utanför entrén till Piteenergi, vintertid

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Anders Ådemo, marknadschef på Piteenergi, berättar hur de försöker lösa situationen när kunderna har svårt att betala elräkningen. Foto: Jimmy Bäckström/SVT

Energibolaget i Piteå om rekordhöga decemberräkningen: ”Vi försöker hjälpa våra kunder”

Uppdaterad
Publicerad

När elräkningen för december nådde Piteenergis kunder med rörligt avtal så var elpriset rekordhögt. Många abonnenter som har svårt att klara dagens höga elräkningar hör av sig till bolaget för att diskutera en lösning.

– Vi försöker hjälpa våra kunder så gott det går, säger Anders Ådemo, marknadschef.

Piteenergi erbjuder olika lösningar från fall till fall.  

– Det kan till exempel handla om att dela upp en betalning, men mycket handlar nu om att spara el. Vi uppmuntrar människor att kontakta oss om de har frågor, säger Anders Ådemo.

Hur ser det ut med elpriserna framåt i tiden?

– Nu är det mer positiva vindar. Januari har börjat på en lägre prisnivå än den i december. Om prisnivån anses hög eller låg måste var och en bedöma själv. Elpriserna lär fortsätter att pendla framöver, säger Anders Ådemo.

I klippet hör du Anders Ådemo, marknadschef på Piteenergi, berätta om kundernas situation och osäkerheten inför framtidens elpris.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.