Omfattningen av skadorna efter urspårningen av malmtåget vid Vassijaure den 17 december har blivit tydligare allt eftersom dagarna har gått.
Det är omkring 15 kilometer järnväg mellan stationerna Tornehamn och Vassijaure som är skadad. Utöver de 25 000 sliprarna som måste bytas har man konstaterat tolv rälsbrott. Även kontaktledning, växelkomponenter och kablar är skadade och behöver bytas.
Tuff fjällterräng
Allt arbete ska dessutom genomföras i utsatt fjällterräng. Det är kallt redan nu och det väntas bli ännu kallare med temperaturer som sjunker under 25 minusgrader i början av det nya året.
– Marken är tjälad och det kan också påverka utbyteshastigheten, säger Simon Sunna, tillförordnad enhetschef järnväg nord vid Trafikverket.
Kräver stor arbetsstyrka
Arbetsstyrkan har utökats från 20 till 60 personer som nu arbetar med sliperbytet. Redan nu är 6 000 sliprar bytta.
– Entreprenören har gjort ett gediget arbete och sökt igenom både länet och landet efter utbildade tekniker, säger Simon Sunna.
Omkring 7 500 av sliprarna hämtas från lagret i Gällivare och resterande 18 000 körs upp från leverantören i Långviksmon i Västernorrland. Nu kör fullastade långtradare skytteltrafik till avlastningsplatserna.