Svenska miljöinstitutets transport- och mobilitetsexpert Anders Roth riktar skarp kritik mot regeringen. Han menar att de skjuter svåra frågor på framtiden när det gäller klimatomställningen för transportsektorn.
Roth anser att Sverige saknar ett starkt ledarskap för kraftfulla åtgärder.
– Allra sämst är att vi fördröjer, försenar och försvårar klimatomställningen av transportsektorn. Generellt behöver vi minska bilåkandet med 20 procent nationellt. Mer i städerna och mindre på landsbygden.
Varför mindre på landsbygden?
– På landsbygden har vi färre möjligheter att minska bilåkandet då det kan vara långt till service, säger Anders Roth.
”Finns en vilja bland folk”
Experten understryker att det bör tas fram en gemensam plan på flera områden där man strävar åt samma håll. Det kan handla om allt från hur kommuner ska tänka till hur Trafikverket ska bygga.
– Det är även en fråga om hur vi bygger våra städer, för det finns en vilja bland folk att minska bilåkandet men det behövs bättre förutsättningar.
Behöver inte uppfinna hjulet på nytt
Anders Roth tycker att man kan titta på andra länder som redan har tagit fram en helhetsplan för minskad biltrafik.
– Andra europeiska länder har en plan som vi saknar.
Han påpekar också att kommuner som vill bli grönare de facto jobbar i motvind då det saknas stöd från stat och regering.
– Norge har nollväxt-mål för trafiken i städerna och ett tydligt investeringsstöd för kommuner som vill utveckla cykel- och kollektivtrafik.
Ett annat exempel finns i Storbritannien:
– I Wales har man stoppat stora motorvägsprojekt som inte går i linje med klimatmålen.
Vill kompensera utsatta på landsbygden
Den allra viktigaste insatsen anser Anders Roth vara en högre kostnad för bensin och diesel.
– Sedan behöver vi kompensera de som verkligen behöver bil, exempelvis utsatta på landsbygden. Men vi ska inte ha en sänkt bränsleskatt rakt över.