Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Tåglinjen mellan Luleå och Haparanda har inte lockat många resenärer men regionrådet Nils-Olov Lindfors (C) tror på ett lyft. Foto: Linus Nilsson/SVT

Få resenärer på nya tåglinjen mellan Luleå och Haparanda – då kan det vända

Uppdaterad
Publicerad

Den nya linjen mellan Luleå och Haparanda går inte som tåget – få väljer nämligen att resa på sträckan. Regionrådet Nils-Olov Lindfors (C) tror dock att tåglinjen kan få ett lyft när elektrifieringen av den finska sidan är klar 2024.

Den första april förra året startade trafiken mellan Luleå och Haparanda, något som inte har varit smärtfritt.

– Det kanske inte var det bästa att starta en tåglinje under en pandemi. Men när restriktionerna lättade under sommaren har vi sett en ökad trafik på sträckan, säger Nils-Olov Lindfors.

Regionrådet sticker däremot inte under stolen med att det har varit problem – problem som måste lösas.

– Det är trångt på spåret mellan Luleå och Boden och där har vi pendlingstrafiken. Vi är tacksamma för beskedet om regeringens beslut om att starta en utredning för dubbelspår på den sträckan, säger han.

Trafikverket håller även på med ett uppdrag om hur dubbelspåret ska finansieras.

Signalsystem ställer till det

Sveriges föråldrade signalsystemet har börjat bytas ut, så även på sträckan mellan Luleå och Haparanda. Men leverantören levererar inte.

– Det har tillkommit förseningar på sträckan  och vi har valt att pausa utbytet av systemet. Vi anser att företaget som skulle ansvara för det inte klarar av sitt uppdrag, säger Nils-Olov Lindfors.

Vytåg, som fått uppdrag att trafikera sträckan, uppger att de inte hade alltför stora förväntningar på att det skulle vara en högtrafikerad sträcka. Något som inte blivit bättre av att världen, Sverige och Norrbotten genomgått en pandemi.

– Det är först i februari när alla restriktioner lyfts som vi har rätt förutsättningar och de blir ännu bättre när banan kan länkas med trafik i Torneå, säger Christer Berglund, marknadschef hos Vytåg.

Elektrifiering av sträcka

I Finland väntas trafiken kunna ta fart från 2024 när elektrifieringen av den sista biten mellan Torneå och Kemi ska stå färdig.

– Det är fortsatt en annan spårbredd i Finland men kan man få till ett bra byte i Torneå så kan attraktiviteten på sträckan öka påtagligt, säger Nils-Olov Lindfors.

Hör hur vad anslutningen till Finland kan göra för att lyfta sträckan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.