Från och med december 2025 och tio år framåt kommer det vara VR Sverige, ett dotterbolag till det finska kollektivtrafikbolaget, som får köra åt Norrtåg.
– VR hade det vinnande anbudet. Det är alltid priset som avgör på sista raden men sammantaget tror vi att vi kommer att kunna fortsätta att utveckla servicen bra med VR, säger Joakim Berg.
Det har varit en hel del problem med tågtrafiken har det påverkat beslutet att byta bolag?
– Nej, tågproblemen, speciellt i Norrbotten, ska vi inte skylla på Vy. Det beror på infrastrukturen.
”Riktigt tråkigt”
Vy tåg:s vd, Dag Lokrantz, kommenterar att de förlorar uppdraget så här:
– Det var riktigt tråkigt. Men vi har ett och ett halvt år kvar, och vi ska fortsätta ända in i kaklet, och leverera med flaggan i topp.
Det finska tågbolaget är sedan tidigare stora inom svensk tågtrafik. De trafikerar många sträckor och ansvarar bland annat för Pågatågen, den skånska kollektivtrafiken.
VR:s kontrakt med Norrtåg är värt cirka 3,2 miljarder kronor.
Sedan tidigare är det beslutat att Vy slutar köra nattågen till Norrbotten, det avtalet upphör i december 2024.
Om VR Sverige AB
VR Sverige AB ägs av finska VR som i sin tur ägs av finska staten. VR har kört tåg, bussar och spårvagnar i Finland i 160 år.
VR Sverige AB ansvarar bland annat för driften av Pågatågen i södra Sverige på uppdrag av Skånetrafiken och för Östgötapendeln på uppdrag av Östgötatrafiken. Sedan december 2023 driver VR Sverige även trafiken för Tåg i Bergslagen och från juni 2025 X-tåg.
Källa: Norrtåg