Till vardags jobbar Erik Lidström som fjällchef vid Lapland resorts i Riksgränsen, men han är också en av många frivilliga som anlitas av polisen som fjällräddare. Han är även styrelseledamot i Svenska fjällräddarnas riksorganisation.
Det är långt i från alla gånger som fjällräddningsuppdraget innebär att han kan ta skotern direkt hemifrån. Uppdraget startar ofta med en lång bilresa.
Det gäller även kollegor på andra orter i Norrbotten.
Polisen kan inte påverka situationen
Den skattefria ersättningen är på 18.50 kronor per mil och det skattepliktiga påslaget från polisen på nio kronor milen. Enligt Motormännens beräkningar är den totala milkostnaden för en dieselbil som värderas till 200 000 kronor 38.49 kronor milen.
Det skulle innebära en förlust för varje uppdrag som fjällräddarna åker ut på med egen bil.
Men fjällräddarnas kritik riktar sig inte mot polisen som uppdragsgivare.
– Polisen kan inte påverka situationen med skenande dieselpriser och en statlig bilersättning som inte har höjts sedan 2007, säger Erik Lidström.
2007 kostade en liter diesel under 10.27 kronor. Nu är priset mer än det dubbla. Efter ytterligare prishöjningar tidigare i veckan närmar sig dieselpriset 21 kronor litern.