Tidigare i veckan skrev Trafikverket och Kaunis Iron en avsiktsförklaring där Kaunis Iron ges tillstånd att köra med 90 tons lastbilar mellan Kaunisvaara och omlastningstationen i Pitkijärvi utanför Svappavaara, precis som Northland gjorde när bolaget drev gruvan.
Det innebär att Trafikverket nu jobbar på att få klart finasieringen av ombyggnationerna av vägen som avbröts efter Northlands konkurs. Det nya gruvbolaget Kaunis Iron har sagt att de går in som medfinansiär.
– Vi hoppas få klart avtalet till hösten och komma igång och bygga nästa säsong, säger Krister Palo, samordnare vid Trafikverket.
Om bygget blir verklighet kommer pengarna att delas ut i omgångar och bygget kommer att pågå över flera säsonger. Det finns redan klara vägplaner för vissa avsnitt där man ska bygga.
Enligt Krister Palo är det troligt att projekt som bron över Tärendö älv samt förbifarterna av väg 395 utanför Vittangi och Masugnsbyn byggs färdigt kommer tidigt i processen. I dag går trafiken rakt genom de två byarna.