Än så länge är bara en enda byggnad på väg att ta form i Luleå industripark – där det satsas upp emot 70-80 miljarder kronor.
Det är Duroc rail som fått fasaden på plats. Tåghjulsverkstaden som tidigare hört hemma på Svartön i Luleå. Nu bygger de nya lokaler för att blästra, borsta och kontrollera tåghjul från malmtågen, stålpendeln och nattåg. Upp till tolvtusen hjulpar har de hanterat per år.
– Vi bygger en ny anläggning som ska ha 100 procent högre kapacitet än idag, säger Daniel Eriksson, vd på Duroc Rail.
Började i maj
LKAB har gått in som delägare i Duroc Rail och i maj påbörjades bygget som planerat. I övrigt är området mellan Hertsön och Lövskär till stor del i väntan, men nu har Luleå kommun gått in i en ny fas.
Kommunen omorganiserar för att möta behov
Från att industriparken drivits som ett projekt så ligger nu ansvaret nu på mark- och exploateringschefen i kommunen.
– Företagen har gått från en vision om vad de vill göra, till väldigt hårda markanvisningar och byggnationer. Till exempel vem kör truck och vilken tid, och då behöver vi en annan organisation för att möta det, säger Carina Sammeli (S), kommunalråd i Luleå.