Den 9 januari meddelade regeringen att man fått grönt ljus från EU-kommissionen för gårdsförsäljning av alkohol i Sverige.
Det innebär att en besökare på vingårdar, bryggerier eller destillerier får köpa med sig max 0,7 liter sprit, 3 liter vin eller 3 liter starköl – men bara om köpet sker i samband med ett betalt studiebesök eller en provning.
För Henrik Enbom, vd på Gin & Us i Boden, är nyheten glädjande.
– Det ger en möjlighet för dem som är intresserade att faktiskt kunna köpa med sig något. Det ger ju ett stort mervärde, säger Henrik Enbom.
Monopolet gynnar småföretag
Att ha möjlighet att sälja sin dryck direkt till konsumenten är för Henrik ett sätt att förhöja upplevelsen för de intresserade. Samtidigt anser han att alkoholmonopolet i Sverige bör bevaras.
– Hade vi varit i ett annat land där det är fri tillgång till alkohol, så hade vi bara sett stora, kända märken i butikerna.
Henrik tror dock inte att beslutet kommer att innebära några stora ekonomiska förändringar för verksamheten, utan snarare bidra till en bättre upplevelse för kunden.
– Jag tror inte att det kommer bli någon volymökning, snarare att det kommer förhöja känslan för slutkonsumenten, säger Henrik Enbom.