Han fick elräkning på 18 000 för en månad: ”Fick en chock”

Uppdaterad
Publicerad

Elräkningen för en månad gick på 18 000 kronor. ”Jag fick en chock. Och vi som sparat”, säger Michael Jonsson i Kurravaara, Kiruna kommun, som inte är ensam om att ha fått dyrare elräkning.

Michael Jonsson flyttade in i sitt nya hus i Kurravaara för sex år sedan, en normalstor villa och ett garage som han värmer upp med bergvärme, rapporterar Sameradion & SVT Sápmi.

Förra månaden var extremt kall med temperaturer ner mot –40 grader, och för en vecka sedan kom elräkningen. Slutnotan: 13 000 kronor i elnätskostnader – dessutom ska han betala 5 000 kronor för elen.

Sameradion och SVT Sápmi

Ville spara energi

– Jag har tänkt på att spara energi hela månaden och använt mer el på natten och så får man det här. Det känns som om allt sparande varit i onödan, säger Michael Jonsson till Sameradion & SVT Sápmi.

Nu i efterhand har han fått reda på att företaget Jukkasjärvi Sockens belysningsförening, JBF, har skickat felaktiga elräkningar i ett halvårs tid. Men det är bara en del av förklaringen och slutsumman stämmer. 

Förutom den långvariga kylan har JBF börjat tillämpa ett system där elnätsavgiften styrs av effekten som kunderna tar ut.

Kunderna betalar extra mycket för elen då nätet är som mest belastat, mellan 06.00 och 22.00 under vardagarna. Det gäller under vintermånaderna. Företaget kallar det för högbelastningsavgift. Den högsta sammanlagda effekten man tagit ut under en timme under en vintermånad blir en del av nätavgiften. 

Elnätskunderna har försökt överklaga högtarifferna men Energimarknadsinspektionen har gått på företagets linje. Det har lett till avsevärt dyrare elkostnader under vintermånaderna för de allra flesta.

Dyrare under vintern

Hans Klippmark, vd på JBF, ser det här nya effektsystemet som ett mer rättvist system än det gamla där alla betalade för sin storlek på säkringen.  

– Nu betalar våra kunder för den effekt som de använder. Vårt elnät måste anpassas till den totala effekten på nätet. De är klart att hushåll kommer få dyrare räkningar under just vintermånaderna då det här medför att 75 procent av alla elkostnader kommer under vintermånaderna, säger han.

– Sett till hela året har vi legat på ungefär samma nätavgifter som Vattenfall, säger Hans Klippmark.  

Ytterligare investeringar

Han påpekar att deras 2 400 kunder har ett eftersatt elnät och att de börjat med att göra investeringar för att nätet ska klara av den ökade elförbrukningen totalt sett. På tio år behöver företaget göra ytterligare investeringar på 70 miljoner. Något som kunderna i slutändan får stå för. Företaget håller på och utvärderar systemet med effekttariffer nu, för att se hur mycket mer pengar man fått in.  

Hans Klippmark lovar nu att kunder som har haft höga januariräkningar kan få hjälp med att sprida sina fakturor på flera månader.  

I Michael Jonssons fall har företaget missat att skicka ut vissa avgifter i ett halvårs tid, något som han inte haft en aning om. Några till av företagets kunder har drabbats medger Hans Klippmark, som nu lovar att rätta till problemen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Sameradion och SVT Sápmi

Mer i ämnet