Göran Nilsson, Lions club Luleå, i Luleås domkyrka. Samt en Lucia

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I klippet hör du varför Lucia ställs in i Norrbotten. Foto: Simon Vikström/SVT/Henrik Montgomery/TT

Här blir natten stor och stum – Lucia ställs in i Norrbotten

Uppdaterad
Publicerad

Skyddshelgonet Sankta Lucia kommer inte till Norrbotten i år. Arrangören Lions Club är missnöjda med upplägget kring annonsering i Kuriren och NSD.

– Jättetråkigt att vi inte kan skapa intäkter till välgörenhet, säger presidenten Göran Nilsson.

Traditionen i Norrbotten sträcker sig tillbaka till 1944 och drogs från början igång till förmån för finländska krigsbarn under andra världskriget.

Men det kommer ingen till tröskeln i år, vitklädd med ljus i hår – och intäkterna som var öronmärkta till cancerforskning uteblir.

– Det är tradition, så det är klart det är tråkigt. Men vi hoppas verkligen att vi kan komma tillbaka, säger Lions-presidenten Göran Nilsson.

Oklara framtidsutsikter

Efter att samarbetet brustit med NTM, den koncern som äger tidningarna i Norrbotten, så funderar nu Lions på andra alternativ kring hur de ska få lucia-firandet att återkomma till 2024.

– Vi har några olika alternativ som vi börjat kolla på ifall det skulle vara så att vi inte kan komma överens. För Lucia är ett av våra två ben vi står på, säger presidenten.

”Några tusenlappar”

Johan Mattisson marknadschef på NTM förklarar att det enda nya i årets upplägg jämfört med tidigare var att de ville ha ett självkostnadspris för arbetet med att ta fram annonserna.

– Det handlade om 5 500 kronor. Det vill säga småpengar i sammanhanget, säger han och fortsätter:

– Då svarade de ”nej tack” och att det kom försent. Men samtidigt svarade de i slutet av mejlet ”hoppas vi kan komma med en lösning till nästa år”. Vi från NTM känner inte att det här har blivit bra.

Hör presidentens kritik mot annonsplatsen i lokaltidningarna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.