Järnvägsarbetare använder blå kranbil för att bygga räls.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se järnvägen som byggs fram till det planerade stålverket i Boden. Foto: Bodens kommun

Här läggs Bodens nya järnväg till Stegra

Uppdaterad
Publicerad

Ryggraden till Bodens industriella satsningar håller sakta på att växa fram. Den sex kilometer långa järnvägen som ska koppla ihop Stegras stålverk till stambanan är en av de kritiska delarna för Bodens framtida industri.

Utanför Boden växer en ny sträcka fram som ska förbinda det nya industriområdet, där Stegras stålverk byggs upp, med befintliga vägar.

Järnvägen finansieras av företaget Polar Structure och arbetet görs av Peab. Den sex kilometer långa sträckan kommer att kosta 800 miljoner kronor och beräknas vara färdigbyggd år 2027.

Industriboomen i norr

– Vi finansierar och sen hyr vi ut kapaciteten på järnvägen, man slipper investera skattebetalarnas kapital, säger Max Havama, projektledare på Polar Structure.

Det betalar kommunen

Projektet innefattar även en hel del vägbygge som i sin tur finansieras av Bodens kommun. Slutsumman för hela projektet är ännu oklar.

Järnvägsspåren blir den första nyanlagda järnvägssträckan för godstrafik i Norrbotten sedan 1964, då sträckan mellan Kiruna och Svappavaara färdigställdes.

– Utan Stegra hade vi nog inte stått här, säger näringslivschefen Mats Berg.

Den streckade orangea linjen visar hur den nya järnvägen ska dras. Foto: Bodens kommun

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Industriboomen i norr

Mer i ämnet