Foto: Trafikverket

Här skottar de loss tågen – för hand

Uppdaterad
Publicerad

Ett 50–tal personer började på torsdagen att försöka skotta fram de stillastående tågen i Katterjåkk och Vassijaure. De flesta av dem var LKAB anställda. Bolaget måste nämligen ställa in tio malmtåg per dygn.

Det var i söndags som persontåget i Katterjåkk fastnade i snön och all trafik på malmbanan ställdes in. Senare fastande ett malmtåg i Vassijaure. I dag har ett 40–tal personer från LKAB och ett 20–tal personer från Trafikverkets entreprenör VR Track kommit till platsen för att försöka skotta loss tågen för hand.

– De gör en heroisk insats. Det är väldigt mycket snö, säger Fredrik Rosendahl, enhetschef vid underhåll på Trafikverket.

Foto: Trafikverket/Kurt Rova

Anders Björnström, vd för LKAB malmtrafik, är en av de som är på plats för att skotta med sina bara händer eller med hjälp av en spade.

– Det är våldsamma snömängder, drivor på mellan fem och sju meter, men vi har fått hjälp av en pistmaskin från Riksgränsen och så skottar vi för fullt själva, säger han.

För LKAB Malmtrafik är det viktigt att röja malmbanan så fort som möjligt.

– Vi tappar tio tåg per dygn och kommer att tappa ungefär 60 tåg den här veckan. Just nu förlorar vi ingen produktion eftersom vi har lager i Narvik, men det blir extraarbeten i verken i Kiruna eftersom vi får köra ut materialet på backen. Det kan bli lite kärvt i april och maj på grund av det här, säger Anders Björnström.

På vissa ställen är det snö upp till taket. Foto: Trafikverket/Kurt Rova

Men spänningen på järnvägssträckan har nu slagits på och ett av LKAB:s lok ska försöka dra loss SJ-loket och sedan vagn för vagn.

Kan trafiken komma igång tidigare än fredag kväll som ni nu planerat?

– Vi hoppas det, men vi har även problem på norska sidan med laviner och annat och där röjer de också. Dessutom har vi fortfarande lite röjningsarbeten kvar i Vassijaure, säger Anders Björnström.

Foto: SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Hårt väder i fjällen

Mer i ämnet