Möjligheten att cykla dressin öppnades för sex år sedan när Haparandabanan i Norrbotten fick ny sträckning. Från byn Morjärv drogs järnvägen om, och idag går den istället till Kalix och följer sedan kusten till Haparanda. En sträcka på 93 kilometer lämnades utan trafik men nu hörs åter det taktfasta dunket när järnhjul färdas längs rälsen.
Cyklar med kompis och farföräldrar
Edwin Arnhof är där tillsammans med sin kompis Arvid Andersson och farmor Ylva Arnhof och farfar Albert Arnhof.
– På ett sätt är det likt en vanlig cykel. Men på ett annat sätt kommer man ju naturen mycket närmare med en dressin. Med en vanlig cykel är man på en landsväg eller cykelbana men här är man ju mitt inne i skogen, säger Albert Arnhof.
Sveriges längsta järnväg utan trafik
Vitvattnet ligger drygt två mil från Kalix. Till Morjärv i väst är det 30 km. Väljer man att cykla österut mot Tornedalen har man 63 kilometer järnväg framför sig. När trafiken lades ned i slutet av 2011 fanns dock planer på att riva upp rälsen längs sträckan. Den fick vara kvar och i dag är gamla Haparandabanan Sveriges längsta befintliga järnväg som inte trafikeras av tåg.
Populärt med dressin i Österrike
– Vi har gjort det här flera gånger ända sedan det startade. Vi kommer förhoppningsvis att åka dressin flera gånger den här sommaren, säger Albert Arnhof.
Albert kommer ursprungligen från Österrike. Det var där han började att cykla på järnväg.
– Där finns precis som här många nedlagda järnvägslinjer. Där är det populärt att åka dressin, inte minst bland familjer, berättar han.