Tåget skulle gå från Kiruna station klockan 09.44 på förmiddagen. Jonas Redin som till vardags jobbar på SVT i Umeå hade flugit upp till Kiruna och för att resa vidare med tåget norrut.
Men enligt SJ;s hemsida var tåget fullbokat till sista plats – och planen att tillbringa helgen hos föräldrarna i Abisko såg ut att gå i kras.
– Jag blev lite stressad. Men jag pratade med några som jag känner i Kiruna som sa att det bara att gå dit och kliva på och betala på tåget, säger han.
Ingen resenär i vagnen
Sagt och gjort. Och när han klev på tåget möttes han av en helt tom vagn utan en enda resenär.
Jonas Redin fick av tillmötesgående tågpersonal lösa biljett ombord – trots att det egentligen är en kontrollavgift på 1.200 kronor om man kliver på utan biljett.
För hans del slutade problemen där.
– Men jag funderade lite på hur turister och gäster som inte har kontakter i Kiruna gör, som inte kan kontrollera att det här med fullbokat inte alls stämmer. Man är nyfiken på varför det har blivit så här, säger han.
”Bugg i systemet”
Den frågan har SJ ett svar på. I ett mail till SVT skriver SJ:s pressavdelning:
”När det gäller tåget som såg fullbokat ut beror det dessvärre på en bugg i systemet. Vi är medvetna om problemet och beklagar naturligtvis de problem det ställer till för våra kunder”.
Felet med det akutella tåget ska nu vara åtgärdat, men i vilken omfattning buggen ställer till det har vi inte lyckats utröna.
Vid turist-intresseorganisationen Kiruna-Lappland har man till exempel inte fått in några signaler från besökare om problemet med fullsatta tåg som i själva verket har gott om lediga platser.
Och andra sidan turisterna knappast trott att det har funnits någon anledning att misstro SJ:s bokningssystem.