En bild som ur en svunnen tid men i högsta grad verklig. Transport av virke med häst. På Seskarö utanför Haparanda arbetar Peter Ekholm med att köra virke med sina hästar.
Han har arbetat så här i många år i Finland. Idag är han en av två skogsentreprenörer i Norrbotten som kör virke med häst. I hela landet är det ett tiotal.
-Billerud väntade inte så länge. Vi började med röjning i november och så frågade dom om jag har några maskiner. Nog har jag två rena hästkrafter och en maskin som sköter hydrauliken och så här långt har vi kommit, berättar Peter Ekholm.
Kaj Rundgren är markägare och det är från hans skog som virket transporteras med häst. Han är mycket nöjd med metoden även om kostnaden är aningen högre jämfört med maskiner.
-Det är en fantastisk avverkning att titta på. Normalt är det mycket, mycket större stickvägar och man har mycket mindre skog kvar. Nu när man tittar så märker man knappt att man gjort en första gallring, säger Kaj Rundgren.
Hur är kostnaden för den här typen av avverkning?
-Jag skulle tro att jag får ut lite mindre nu. Men om jag tittar på sikt så tror jag att jag får igen det i och med att det lämnas betydligt mer växande skog.
BillerudKorsnäs är bolaget som Peter Ekholm har kontrakt med. Bolaget lovprisar metodens skonsamhet mot skog och mark. Men det här bara är lönsamt på mindre avverkningar och gallringar.
Hur många hektar är idealet?
-Det ska vara nära och inte långt att köra med hästarna. Två till tre hektar gallring är idealet. Utöver det blir det sedan mer lönsammare med maskiner, säger Jarmo Johansson som är virkesköpare på BillerudKorsnäs.
När du fick höra talas om det här; vad tänkte du då?
-Först tänkte jag vad är det här för någonting men Peter var ivrig och så gjorde vi upp om vad han skulle ha per kubik. Då verkade det mer intressant och jag hoppas att samarbetet fortsätter, säger Jarmo Johansson.
Lönsamt för skogsbolaget och en skonsam metod som sparar skog åt skogsägaren. Men hur lönsamt är det för den som gör jobbet?
-Man lever ju med det här men inte är det någon guldgruva. Det har alltid varit så här i skogsbranschen. Nog får man jobba, säger Peter Ekholm.