För två månader sedan inleddes spårbytet på etapp 2 och 4, mellan Älvsbyn-Koler och Träskholm-Bastuträsk. Det innebär betydligt lägre hastigheter längs sträckan Boden-Bastuträsk där maxhastigheten ska vara 160 km/h.
– Slår man ihop alla skyltar längs sträckan blir medelhastigheten 87 km/h. Då kan det vara så att man på vissa sträckor kan köra 160 km/h och på andra 70 km/h, säger Johan Tjerneng på Trafikverkets presstjänst.
Längre restid
För tågresenärerna innebär det upp till 1 timmes längre restid. SJ uppger att restiden är mellan 30-45 minuter längre och Norrtåg omkring 1 timme. Tågbolagen har fått göra nya tidtabeller och när restiden på omkring tre timmar istället blev till fyra har många passagerare valt andra färdsätt.
– Det stämmer att restiden är längre, men det positiva är att det gradvis kommer att bli bättre och bättre ju längre projektet kommer, säger Alejandro Solar på SJ:s presstjänst.
Översyn efter olyckor
2013 skedde två tågurspårningar på en vecka utanför Koler nära Älvsbyn. Efter det inledde Trafikverket en större översyn av sträckan Boden-Bastuträsk och projektet med att byta ut spåren tidigarelades. 2014 genomfördes spårbyte på etapp ett – mellan Älvsbyn och Boden. I somras inleddes etapp 2 och 4, mellan Älvsbyn-Koler och Träskholm-Bastuträsk.