Urspårningen har troligen startat mindre än två kilometer väster om Vassijaure där det till sist tog stopp för malmtåget.
För att kunna bedöma den troliga startpunkten har man fått röja undan stora mängder snö och is – och just snömängderna kan alltså vara en orsak till urspårningen.
– Väderförhållanden är en fullt möjlig orsaksfaktor, men i kombination med något annat. Vad det skulle kunna vara är att spekulera för mycket, säger Jonas Bäckstrand, utredningsordförande vid Haverikommissionen.
Få tåg som trafikerat
En orsak till att det låg mycket snö och is på banan är att bara några få tåg har kört på sträckan sedan den förra urspårningen den 17 december.
– Banan har stått stilla och det har lagt sig mycket snö. Det har också kommit ännu mer nederbörd och det har också yrt snö upp på spåret, säger Jonas Bäckstrand.
Han har själv lämnat Vassijaure, men två medarbetare är kvar och ska närvara när de skadade vagnarna bärgas under torsdagen.
Klartecken för bärgning
Haverikommissionen har gett Trafikverket tillträde till större delen av den skadedrabbade sträckan. Man har också gett klartecken till LKAB att låta köra undan loket och de åtta första vagnarna till Kiruna samt att bogsera den bakre delen av tåget till Narvik.