Högre hastigheter, tydligare regler för ombyggnationer och ett helhetsgrepp om A-traktorerna i Sverige.
Det är ambitionen för det nya regelverk som arbetas fram för Sveriges A-traktorer.
Regeringen har gett Transportstyrelsen i uppdrag att analysera frågan och reglerna kan träda i kraft redan nästa år. Bakgrunden är allt fler olyckor där A-traktorer är inblandade och ett starkt tryck från allmänheten om att någonting måste göras.
Trafikpolisen: ”Lättmanipulerade i dag”
Bland annat ska man se över den rådande hastighetsgränsen på 30 kilometer i timmen – och möjligheten att försvåra att hastighetsspärren manipuleras. I dag kan man sitta flera personer inne i hytten, bara personen som kör har fri sikt.
Behövs det nya regler?
– Ja, det tycker jag. De flesta sköter sig men vi har ett problem med A-traktorerna och det är att de är väldigt lättmanipulerade. Det innebär att många 15-åringar redan i dag kör runt i bilar egentligen och det är något som föräldrarna inte alltid vet om, säger Mats Lundmark, trafikansvarig vid polisen i Piteå.
Vill bara se två personer per fordon
Han anser att ett stort problem också är att ungdomarna tar ett AM-kort för att köra moped och sedan sätter sig i en A-traktor som väger flera ton.
– De har heller ingen erfarenhet och det är inte så lätt för dem alla gånger, säger Mats Lundmark som även välkomnar bälteskrav och att man bara ska få sitta två personer i A-traktorn.
I dag får en A-traktor köras av personer som har fyllt 15 år, och som har AM-körkort klass 1. Bara i Piteå finns över 500 A-traktorer registrerade. I Sverige finns det drygt 36 000 A-traktorer, en ökning med omkring 27 procent på bara ett år.