– Det ligger på runt tre, fyra plusgrader nu. Bottenviken kommer att täckas av is i år men alla havsområden är varmare än normalt, säger Amund Lindberg, driftledare för isbrytarverksamheten på Sjöfartsverket.
– Det har varit väldigt varmt i havsvattnet efter sommaren, en varm vår och en varm höst.
Samtidigt har nordliga vindar gjort att vattentemperaturen sjunkit något mot slutet av året.
De fem isbrytarna Ale, Ymer, Atle, Oden och Frej ligger i Luleå. Först är det den minsta, Ale, som kommer att åka ut på uppdrag för att assistera andra fartyg. Troligen sker det i mellandagarna.
I och med att isbrytarsäsongen drar i gång införs också restriktioner för fartyg. Krav ställs på att de ska ha tillräcklig skrovstyrka, möjlighet att ta in kylvatten och sedan sätts en begränsning på storleken. Det är inte ekonomiskt försvarbart för samhället att lotsa mindre båtar med tanke på hur mycket olja som går åt per arbetstimme, säger Amund Lindberg.
Samtidigt är den svenska exportindustrin av främst skog och malm beroende av att isbrytarna kan hjälpa till.
– Det är ett väl fungerande samarbete, säger Lindberg.