Kaunis Irons stora mål är att gruvdriften och lastbilstransporterna ska vara fossilfria 2025. De visade under torsdagen upp en prototyp på en batterieldriven lastbil som ska testas i arktiskt klimat mellan Kaunisvaara och Svappavaara under februari.
Hälften så stora
Dagens lastbilar är på 90 ton och ellastbilen på 32 ton. Det betyder att det kommer att bli avsevärt fler transporter på den 16 mil långa sträckan efter 2025.
Volvo Lastvagnar, som tillsammans med ABB, Vattenfall och Wist Last och Buss som är med i projektet, tror sig kunna utveckla en ellastbil på knappt 45 ton, men det är ändå bara hälften så stor lastkapacitet som i dag.
”Lastbilarna är tystare”
I dag går det en lastbil varje kvart och i framtiden blir det alltså en tätare trafik än så.
– Det stämmer, förutsatt att vi inte kan få upp lastkapaciteten till samma nivå som i dag, säger Lars Wallgren, Kaunis Irons logistikchef.
Vad tror du att de bor längs transportsträckan tycker om det?
– Det är klart att folk kommer att reagera när frekvensen ökar. Lastbilarna kommer att passera oftare, men å andra sidan kommer de att vara mycket tystare än i dag. Så vi får hoppas att det uppfattas som positivt, säger Wallgren.