Det var känslan av kraft och energi som fångade honom när han för första gången besökte Bodentravet.
– Det var en fantastisk känsla när jag var så nära banan för första gången. Jag kunde höra hästarnas andetag och ljudet av deras deras hovar mot marken. Men när jag började måla glömde jag faktiskt allt och jag gav mig hän åt mina känslor. Jag glömde hur jag vanligtvis tänker om hästar. Därför kan du se på mina bilder att en del hästar har olika och kanske konstiga färger och former, säger Maher Abdul Aziz.
Sökte tystnaden
Maher Abdul Aziz kommer från Syrien. Han har arbetat som fotograf och redigerare på TV kanalen al Jazeera i Damaskus där han också studerade konst. Och har tagit doktorsexamen i fine arts i New York och studerat film i Dubai.
Han kom till Sverige som flykting och han har fått sitt uppehållstillstånd. Han sökte tystnaden och bodde två år i Harads. Nu bor han i Boden.
Och att måla hästars energi är bara en liten del. Han konstnärskap sträcker sig vidare till foto, skulptur och film. Filmen ”The Wait” (Väntan) spelas på filmfestivaler och handlar om situationen att vara just flykting. Filmen har visats på olika filmfestivaler de senaste åren.
Hjälp till flyktingläger
Trots att utställningen handlar om hästars energi så har han inte glömt sina landsmän.
– Det här projektet har jag gjort för att hjälpa flyktinglägren i Jordanien som kallas Al zaatari. Där är det är fullt av syriska familjer – omkring 40 000.
Och det finns en tanke med att hänga utställningen just på Bodentravet. Hädanefter vill han bara visa sin konst på mer publika platser.
– Jag har jobbat på Havremagasinet, och jag upptäckte att det är en cirka 400 personer som kommer dit, igen och igen. Och jag tänkte: men alla andra 27 000 bodensare då? Konsthallar har en tendens att ha en ganska snäv publik.