Det är landhöjningen som gör att sjöfartsverket gör om sjökorten vars data är från 1960-talet. Med dom nya korten behöver man bara kontrollera aktuellt vattenstånd eftersom landhöjningen redan är inräknad. Med dom äldre sjökorten tvingades man ta hänsyn till landhöjningen.
– Vi gör det här för att få så rättvisande sjökort som möjligt. Man ska inte behöva räkna om vattendjupen med hänsyn till landhöjningen, säger Elisabeth Svensson, projektledare vid Sjöfartsverket.
Skillnad på en halv meter
Landhöjningen i Sverige är som störst längs norra- och mellersta Norrlandskusten. I vissa områden kan det vara en halv meter grundare än vad nuvarande sjökorten anger. Nya kort med landhöjningen inräknad finns ute nu på sträckan Haparanda-Skellefteå. Och om tre år ska hela landet ha nya sjökort. Projektet finansieras med EU-medel.
-Alla elektroniska sjökort som är färdiga förändrar vi så fort vi kan. Sjökorten tar lite längre tid att få klara och färdiga att tryckas.
-Tanken är att det ska vara enklare för alla. Man ska inte behöva tänka mer än på själva vattenståndet när man är ute och åker båt, säger Elisabeth Svensson vid Sjöfartsverket.