Elever från låg- och mellanstadiet i Arvidsjaur har tidigare under skoltid fått delta i kulturskolans musikundervisning. Nu däremot är en lång tradition bruten när musikundervisningen, sedan början av skolåret, endast får bedrivas utanför skoldagen.
– Kulturskolan i Arvidsjaurs kommun har drygt 60 musikelever i låg- och mellanstadiet. En elev har hoppat av musikundervisningen. Flera föräldrar säger att deras barn funderar på att sluta, och det känns jättetråkigt, säger Ing-Marie Olavi, musiklärare på Arvidsjaurs kulturskola.
Inte förenligt med skollagen
Att en elev regelbundet tillåts gå ifrån ordinarie undervisning för att delta i en fritidsaktivitet är inte förenligt med bestämmelserna i skollagen, enligt Ola Sonidsson, skolchef i Arvidsjaur kommun.
– Vi följer skollagen och har många styrdokument att förhålla oss till. Kulturskolans musikundervisning får bedrivas i direkt anslutning till skoldagens slut. Konsekvensen av det blir att rektorerna får det lättare att leda sin verksamhet och vi kommer att få bättre skolresultat, säger han.
”Musiken ökar psykiska välbefinnandet”
Musikläraren Ing-Marie Olavi håller inte med om att skolresultaten skulle bli sämre för att eleverna under 20 minuter i veckan ägnar sig åt musik.
– Musiken gör att man blir mer motiverad och att det blir lättare att hänga med i undervisningen. I dag är det många barn som lider av psykisk ohälsa och musiken ökar det psykiska välbefinnandet, säger hon.
Varför har elever tidigare kunnat delta i kulturskolans musikundervisning under skoltid?
– Jag kan inte svara på vad tidigare skolchefer har tagit för beslut, säger skolchefen Ola Sonidsson till SVT.
I klippet berättar Ola Sonidsson om varför musikundervisningen förläggs efter skoltid – och Ing-Marie Olavi om musikens betydelse i Arvidsjaur.