Det var vid en tillsyn som Skolinspektionen upptäckte att eleverna inte fick den garanterade undervisningstiden i ämnena musik och hemkunskap. Nu kräver Skolinspektionen åtgärder från Gällivare kommun och det gör också Lärarnas Riksförbund.
– Att eleverna får betyg utan undervisning är mycket märkligt. Egentligen borde man skriva ”betyg saknas” tills eleverna verkligen har haft undervisning, säger Åsa Fahlén.
”Kan bli tufft för eleverna”
Kommunens lösning är att eleverna ska få fler timmar i ämnena musik och hemkunskap under de kommande terminerna för att hinna ikapp den undervisning som de inte har fått.
– Men det är ingen bra lösning eftersom det då kan bli tufft för eleverna eftersom de samtidigt behöver ha andra ämnen som svenska och matte regelbundet. Det kan bli mycket för dem på sluttampen.
Lärarbristen
Åsa Fahlén är förstås väl medveten om att det är lärarbristen som gjort att Gällivare kommun har problem att få till undervisningen. Många kommuner har svårt att få tag i behöriga lärare.
– Man kan tycka att det skulle vara en lösning att ta in obehöriga lärare men det är inte rätt sätt att lösa lärarbristen. Det ska vara behöriga lärare på våra skolor, säger Åsa Fahlén.
Förslag på lösning
Hur ska man då kunna lösa situationen för de drabbade eleverna i Gällivare?
– Det kan behövas en flexibel lösning i ett övergångsskede. Det kan finnas behöriga lärare i andra kommuner som kan rycka in och planera undervisningen och vara på skolan åtminstone då och då. Dessa behöriga lärare kan titta på elevernas provresultat och sedan sätta betyg. Det kommer naturligtvis att kosta för kommunen, men då får det göra det, säger Åsa Fahlén.