• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Den nu legitimerade läraren Linda Blom i Gällivare.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör om Linda Bloms resa till att bli behörig lärare i Gällivare – en resa som började redan 2008. Foto: Teuvo Palomäki/SVT

Så lyckades Linda i Gällivare bli lärare – efter 13 års väntan

Uppdaterad
Publicerad

Linda Blom i Gällivare var obehörig lärare när hon hoppade på kommunens projekt. När hon fick chansen att utbilda sig på arbetstid var 13 års väntan på legitimationen över – på tolv månader.

– Jag är jättetacksam för den möjligheten, säger hon till SVT.

Linda Blom började studera på lärarlinjen redan 2008. Men efter flera år av föräldraledighet och vikariat under studierna bestämde hon sig för att söka till Gällivare kommuns projekt.

Ett år senare tog hon examen och är behörig lärare sedan 2021.

Lärarkrisen i Norrbotten

– Det gav mig möjligheten att bli färdig lärare, vilket jag förmodligen inte hade blivit annars, säger hon.

”Viktigt för eleverna med behöriga lärare”

Som obehörig vikarie kan man inte få en fast anställning utan erbjuds i bästa fall ett skolårsvikariat om två terminer. Det var också ett av skälen till varför Linda Blom hoppade på projektet – men det fanns fler.

– Det är också viktigt och kvalitetshöjande för elevernas utbildning att ha behöriga lärare. Och det är statushöjande för yrket så att inte vem som helst ska kunna jobba som lärare, säger hon.

I klippet berättar Linda Blom om sin resa till behörig lärare.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Lärarkrisen i Norrbotten

Mer i ämnet