Gruvbolaget är den största aktören på Malmbanan. Samtidigt avbokar de flest avgångar, så kallade tåglägen.
I dagsläget har LKAB fyra tåglägen söderut och tio tåglägen norrut. Av dessa har de avbokat var tredje malmtransport under de senaste fem åren.
– Bak i tiden har det sett ut så, men den sista tiden efter urspårningarna har vi kört allt som vi kan och har i princip inte ställt in ett enda tåg, säger logistikchef Linda Bjurholt.
LKAB vill trygga transporterna
Trafikverket är kritiska till överbokningar och menar att LKAB endast ska boka de tåglägen som man verkligen behöver.
Linda Bjurholt anser att det hade varit optimalt om det hade fungerat – men förklarar att de måste överboka på grund av Malmbanans dåliga skick. Att de måste göra allt för att trygga produktionen och transporterna.
– I dag vet vi att systemet är så skört och komplext att vi behöver en buffert.
Hör Linda Bjurholt förklara orsaken till att LKAB överbokar.