När beslutet att lägga gruvan i Mertainen lades i malpåse i december 2016 var dagspriset på järnmalm omkring 50 dollar per ton. Priset idag är 160 dollar per ton.
LKAB ser nu ett ökat behov av rågods inom LKAB:s affärsområde järnmalm. Iinte minst efter skalvet i Kirunagruvan i maj 2020 som fortfarande hämmar produktionen där.
Så länge ska gruvan drivas
– Vi planerar att komma igång med brytningen till hösten och driva gruvan under cirka ett halvår. Då har vi byggt upp ett lager som kan fungera som säkerhet för rågodsförsörjningen till våra pelletsverk. För att producera en miljon ton rågods kommer vi att bryta cirka 1,5 miljoner ton råmalm och ungefär lika mycket gråberg, säger i ett pressmeddelande Niclas Svanelöv, sektionschef vid LKAB.
Arbetstillfällen
Totalt rör det sig omkring 50 arbetstillfällen i Mertainen och både LKAB:s egen personal och entreprenörer.ska anställas. Tillstånd för brytningen finns redan, men komplettering behöver göras för lagerhållning.
Enligt LKAB ska gruvöppningen inte påverka trafiken på E10 i någon större omfattning.
Gruvan i Mertainen
Beslutet om att förbereda Mertainen för brytning togs 2010, när priserna på grov järnmalmsfines var höga. Efter en långdragen tillståndsprocess hade dock marknaden förändrats så att LKAB inte såg någon lönsamhet i att starta produktionen. Området var då redan förberett med vägar, jordavrymning av berget, sidobergsupplag och fasta maskiner för krossning och sovring. Dessa kan nu förberedas för att uppta gruvbrytningen, uppger LKAB.