– Företagen behöver mer kunskap om digital tjänsteinnovation och hur de kan förändra sina informationssystem så att användning och återanvändning blir mer centralt i affärsmodellerna, säger Åsa Ericson, professor i informationssystem vid Luleå Tekniska Universitet (LTU) i ett pressmeddelande.
Projektet kommer att pågå under tre år och fokuserar på sport-och friluftsprodukter och hur företagen ska förhålla sig till att fler och fler erbjuder bytes-och andrahandsmarknader samt att privatpersoner använder sociala medier för att byta varor.
Den här typen av marknad står ofta vid sidan om tillverkaren, men i det nya forskningprojektet ska Zobel och Ericson undersöka hur företag kan få ekonomi i och fungerande logistik för breddade tjänster som lagning och andrahandsförsäljning.
– Vi börjar med producenterna, för att de sedan ska kunna påverka konsumenterna. Det handlar om att ändra tänkesätt och beteenden – allt behöver ske i huvudet först och det är en utmaning, säger Åsa Ericson, professor i informationssystem.