Farleden och hamnen i Luleå är inte tillräckligt djupgående och det leder till att de största fartygen inte kan komma in fullastade.
– Att köra halvtomma fartyg är inte lönsamt, säger Henrik Vuorinen, vd för Luleå hamn.
Men med miljardsatsningen vill man ändra på detta genom en muddring. Det innebär att 15 meters djupgående fartyg kan ta sig in till hamnen i framtiden jämfört med dagens 11 meter.
– Utan en muddring kommer hamnen att dö sotdöden.
”En överlevnad för hamnen”
Muddringen är planerad att starta 2023. LKAB planerar även för en utbyggnad i sin del av hamnen och tillsammans med andra investeringar kan slutsiffran för projekt Malmporten landa på tre miljarder kronor.
– Det betyder jättemycket för Luleå. Vi kan fortsätta och vara en hamnstad. Det är en överlevnad för hamnen, säger Fredrik Hansson (S), kommunalråd i Luleå.
Hör mer om satsningen i videon ovan.