Andreas Lind, vd för Swedish Lapland Visitors Board, berättar om det stora internationella intresset för lyxturismen i Norrbotten. Foto: NRK, SVT

Lyxturismen ökar kraftigt i Norrbotten

Uppdaterad
Publicerad

Vid Swedish Lapland i Norrbotten är trycket från internationell media så stort att man knappt hinner med att ta emot alla som vill göra reportage om upplevelserna i nordligaste Sverige.

– Det har hänt oerhört mycket de senaste tio åren och det händer mycket i närtid när det gäller besöksnäringen, säger Andreas Lind som är vd för turismorganisationen Swedish Lapland Visitors Board.

Många besöksmål

Andreas Lind nämner några relativt nya besöksmål som redan fått stort gehör internationellt:

Andreas Lind, vd för Swedish Lapland Visitors Board. Foto: SVT

– Förutom ishotellet och Treehotel så har vi ju Arctic Bath nu som får jättemycket uppmärksamhet. Sedan ser vi utvecklingen med små exklusiva lodger eller små camper eller safariliknande aktiviteter. Ett annat exempel är Jössgården i Sjulsmark som fokuserar på ett lyxsegment. Arctic Balloon startade för bara någon vecka sedan med ballongfärder för att titta på norrskenet.

Fördubblad omsättning

År 2018 omsatte Swedish Lapland 7,1 miljarder enligt TEM (Turistekonomisk modell) och SCB. Med detta följer nyetablerat företagande, ökad sysselsättning och fler skatteintäkter.

Man närmar sig därmed målet att 2020 ha fördubblat omsättningen på en tioårsperiod.

Flyget vs klimatet

Hur blir det med klimattänket när fler ska flygas hit inom lyxturismen?

– Att flyga hit påverkar klimatet, det sticker vi inte under stol med. Vi har gott om företag som jobbar väldigt aktivt med hållbarhetslösningar för de ser att gäster som kommer hit vill ha hållbara lösningar ur alla perspektiv i sin resa.

Man försöker också få gästerna att stanna längre när de ändå är på resa.

– Samtidigt så genererar ju besöksnäringen så mycket mer i form av social hållbarhet som en levande glesbygd, säger Andreas Lind.

Coronaviruset

På grund av coronaviruset stoppar Kina alla gruppresor till utlandet, hur påverkas ni av det?

– Kina är inte vår mest prioriterade marknad och vi har ingen stor andel turister därifrån så vi drabbas inte speciellt hårt. Men det är klart att vissa små nischade företag kan drabbas, säger Andreas Lind.

Vad är Swedish Lapland?

  • ”Swedish Lapland” är ett platsvarumärke som skapats för att locka internationella besökare.
  • Ägs av Swedish Lapland Visitors Board, den turismorganisation som är officiell företrädare för besöksnäringen i regionen.
  • Bildar en gemensam samverkansplattform för lokala destinationer och turismföretagare i Norrbottens län samt i Skellefteå och Sorsele kommun i Västerbottens län.
  • Internationellt associeras begreppet ”Lapland” med de nordligaste delarna av Europa, huvudsakligen norra Finland, och området förknippas med den arktiska livsstilen.

Källa: Swedish Lapland Visitors Board

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.