Foto: SVT

Malmbanan kan smörjas – minskad risk för sprickor i rälsen

Uppdaterad
Publicerad

Ny forskning på Luleå tekniska universitet, LTU, visar att smörjning av Malmbanans järnvägsräls kan minska slitaget upp till 60 procent.

Malmbanan mellan Luleå och Narvik är den järnvägslinje som har tyngst tågtrafik i hela Europa. Nu har Trafikverket, som ansvarar för anläggningen, visat intresse för smörjningstekniken. Den ger mindre friktion och därmed minskad risk för slitage och sprickbildning. 

Mindre buller

Det är doktoranden Saad Ahmed Khan vid Järnvägstekniskt centrum på LTU, som har skrivit en avhandling där han undersökt hur smörjning skulle fungera på Malmbanan.

– Det ger minskad sprickbildning och mindre buller eftersom friktionen minskar, säger han.

Samtidigt konstaterar han att det är viktigt att smörjningen inte blir för riklig, eftersom bromssträckan kan bli längre än normalt. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.