– Det känns jätte bra att vi är här äntligen. Och byavägarna kantades av glada människor som viftade med flaggor och till och med hjärtan. Det berättar Peter Bohm som är vd för företaget Malmtransport Norr.
Malmtransport Norr sköter Kaunis Irons transporter och ägs av gruvföretaget Kaunis Iron. Från och med idag ska lastbilarna transportera malm dygnet runt, var fyrtiofemte minut.
Meningen är att antalet lastbilar ökar till 22 efter årsskiftet och de 90 tons ekipagen ska rulla var femtonde minut mellan byarna Kaunisvaara och Svappavaara, en sträcka på 165 kilometer.
Omlastningsstationen redo
Väl framme vid omlastningsstationen i Svappavaara är det malmvagnar som tar över transporten och kör malmen till hamnen i Narvik där skeppas in i malmbåten.
När Kaunisvaaragruvan drevs av företaget Northland klagades det över damning från malmvagnar. Den här gången har man målat malmvagnaran invändigt så att de kan släppa malmen ordentligt när lastar över det till båten i Narvik. Dessutom ska man spraya över en typ av lim över den lastade vagnen så att det inte ska damma längs spåret, berättar Peter Bohm.
Enligt planerna ska de första malmvagnarna börja köra den nionde augusti och den första malmbåten från Narvik skeppas iväg kring mitten av september.
En miljö-överklagan väntar
Under sommaren har Naturvårdsverket överklagat Kaunis Irons miljötillstånd till Mark-och Miljödomstolen som ännu inte tagit ställning i frågan.
Men Peter Bohm säger att överklagan inte skuggar hans glädje över de påbörjade malmtransporterna.
– Vi fortsätter som vi planerat och det är ingenting som hindrar arbetet för för Malmtransport i Norr, säger han.