Redan igår meddelade Trafikverket att urspårningen kommer att påverka tågtrafiken fram till och med söndag. Den prognosen har inte ändrats trots att loket har bärgats.
Initialt uppskattade man att 160 meter räls skadats – men efter att ha varit och undersökt på plats handlar det om hundra meter.
– Vi har bra känsla för hur lång tid det tar att byta slipers. Men det är svårt att ställa en prognos för när trafiken kan öppna igen då det råder full vinter, säger Roger Nilsson.
Krypkörde upp loket på rälsen igen
Loket bärgades till en driftplats av LKAB:s egna bärgningsstyrka vid 20-tiden igårkväll. Man använde sig av den så kallade SJ-metoden – en metod som används vid enklare urspårningar och där loket fortfarande står upprätt och rälsen är relativt intakt.
– Stålplåtar och ekvirke läggs under hjulen och sedan krypkörs loket upp på rälsen igen, säger Anders Lindberg, presschef på LKAB.
Stationer där tågtrafiken kan påverkas av underhållsarbetet är: Riksgränsen, Katterjåkk, Vassijaure, Låktatjåkka, Björkliden, Abisko turiststation, Abisko Östra och Kiruna.