Luleå hamns vd Anders Dahl blickar ut över området där det ska investeras miljarder.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Tänk om satsningen inte blir något?” Hör vad Luleå hamns Anders Dahl funderar på. Foto: Randi Gitz/SVT

Miljarder ska investeras i Luleå – men pengarna inte klara för Framtidens hamn

Uppdaterad
Publicerad

Muddringen av farleden in till Luleå är det största muddringsprojektet i modern tid. Samtidigt arbetar kommunala Luleå Hamn för nästa steg – hela tio miljarder kronor ska investeras i projektet ”Framtidens hamn”.

Framtidens hamn ska säkra att företagen får skeppa iväg det man producerar i de nya industrierna. LKAB (ReMAP), SSAB, Feritberia, och Talga har aviserat behov, men också H2 Green Steel och Uniper tror att de behöver nyttja hamnen.

Men kommunen vill inte gå i borgen för ytterligare ett mångmiljardprojekt. Därför arbetar Luleå Hamn med att få andra att ta den ekonomiska risken samtidigt som kommunen får fortsätta bestämma.

Industriboomen i norr

Måste lösa finansieringen snabbt

Vd:n Anders Dahl tittar ut genom spöregnet nere i hamnen. Redan nu rullar maskiner, men framförallt behövs pengar.

– Marknaden väntar och alla vill ut på den och då ska vi försöka vara möjliggöraren, säger han.

Ursprungsplanen var att de första delarna av Framtidens hamn skulle stå klara redan under år 2025.

– Det är jättetajta tidsplaner i stort. Malmporten har planerats i över tio år och här ska vi försöka bygga ett nästan lika stort projekt på under tre år, säger Anders Dahl.

Stålverk 80 som en skugga

Även om man hunnit långt finns det fortfarande en respekt för historiken. På 1970-talet genererade Stålverk 80 stora drömmar men jättesatsningen stoppades.

– Det är klart att det vilar, inte en förbannelse, men någon typ av skugga över det här området, säger Anders Dahl.

Han tycker att det här projektet skiljer sig från Stålverk 80 då det finns fler ben att stå på.

– Då var det ett stålverk. Nu är det jättemånga olika godsslag som behöver komma till.

Hamnprojekten i luleå

Projekt Malmporten

  • Fördjupa och bredda farlederna.
  • Förbättrad farledsutmärkning.
  • Ny djuphamn samt landutfyllnad av Skvampenområdet som idag är vatten.
  • Ny järnväg för anslutning till Malmbanan.

Budget: Cirka 5 miljarder kronor (enligt 2022 års prisnivå).

Projekt Framtidens hamn

Består till största del arbeten på land.

  • Utbyggd järnväg.
  • Omdragning av vägar.
  • Förvaring av gods.
  • Skrotgård.
  • Lastning-och lossningsstationer.

Beräknad kostnad: 10 miljarder kronor.

Källa: Luleå hamn

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Industriboomen i norr

Mer i ämnet