Framtidens hamn ska säkra att företagen får skeppa iväg det man producerar i de nya industrierna. LKAB (ReMAP), SSAB, Feritberia, och Talga har aviserat behov, men också H2 Green Steel och Uniper tror att de behöver nyttja hamnen.
Men kommunen vill inte gå i borgen för ytterligare ett mångmiljardprojekt. Därför arbetar Luleå Hamn med att få andra att ta den ekonomiska risken samtidigt som kommunen får fortsätta bestämma.
Måste lösa finansieringen snabbt
Vd:n Anders Dahl tittar ut genom spöregnet nere i hamnen. Redan nu rullar maskiner, men framförallt behövs pengar.
– Marknaden väntar och alla vill ut på den och då ska vi försöka vara möjliggöraren, säger han.
Ursprungsplanen var att de första delarna av Framtidens hamn skulle stå klara redan under år 2025.
– Det är jättetajta tidsplaner i stort. Malmporten har planerats i över tio år och här ska vi försöka bygga ett nästan lika stort projekt på under tre år, säger Anders Dahl.
Stålverk 80 som en skugga
Även om man hunnit långt finns det fortfarande en respekt för historiken. På 1970-talet genererade Stålverk 80 stora drömmar men jättesatsningen stoppades.
– Det är klart att det vilar, inte en förbannelse, men någon typ av skugga över det här området, säger Anders Dahl.
Han tycker att det här projektet skiljer sig från Stålverk 80 då det finns fler ben att stå på.
– Då var det ett stålverk. Nu är det jättemånga olika godsslag som behöver komma till.
Hamnprojekten i luleå
Projekt Malmporten
- Fördjupa och bredda farlederna.
- Förbättrad farledsutmärkning.
- Ny djuphamn samt landutfyllnad av Skvampenområdet som idag är vatten.
- Ny järnväg för anslutning till Malmbanan.
Budget: Cirka 5 miljarder kronor (enligt 2022 års prisnivå).
Projekt Framtidens hamn
Består till största del arbeten på land.
- Utbyggd järnväg.
- Omdragning av vägar.
- Förvaring av gods.
- Skrotgård.
- Lastning-och lossningsstationer.
Beräknad kostnad: 10 miljarder kronor.
Källa: Luleå hamn