Det är LKAB som har låtit Novus göra en opinionsundersökning bland ett tusen svenskar om intresset att flytta till platserna där de nya industrijobben skapas.
Var tredje tillfrågad svensk kan tänka sig att flytta norrut enligt undersökningen.
När de ombeds att välja vilken ort de helst skulle flytta till blev utfallet enligt följande: Umeå 42 procent, Luleå 27 procent, Skellefteå 14 procent, Kiruna åtta procent och Gällivare fyra procent.
”Måste nå ut med det fantastiska”
Jeanette Wäppling (V), kommunalråd i Gällivare tror att det helt enkelt handlar om att de inte har fått ut budskapet och Gällivares förtjänster.
– Den här undersökningen visar att vi måste bli bättre på att nå ut med det fantastiska som finns i Gällivare, säger hon.
Kommunen är i startgroparna att dra igång en marknadsföringskampanj. Men det handlar inte om att lansera en ny kommunslogan i stil med ”Friska Gällivare” som togs ur bruk för tjugotalet år sedan.
Den här gången ska man göra ett utförligt grundarbete med att förankra ett nytt platsvarumärke.
– Vi ska jobba med föreningar, näringsliv och de som bor här och arbeta fram vad som är kärnan i Gällivare kommun. Vad är det som är så fantastiskt här, säger Jeanette Wäppling.
I klippet tar hon med oss runt i Gällivare och visar sina topp-tre-ställen.