– Jag tycker det varit bra. Man har fått röra på sig och komma igång på morgonen, säger Anna Johansson, elev i klass 8G.
Pulsbaserade pass
Klass 8G på Stureskolan i Boden är den här dagen ute och springer medan en del andra väljer att jogga eller promenera. Det kallas för pulsbaserade pass där det gäller att inte ha för hög eller för låg puls.
De här passen genförs utöver ordinarie idrottslektioner. På det här sättet vill främja elevernas hälsa och deras resultat i skolan.
– Det är inte bara meritpoängen det handlar om utan man måste se det här ur ett hälsoperspektiv, säger idrottsläraren Erik Holmgren som tillsammans med sin kollega Lasse Johansson leder dagens träning som är löpning.
Erik Holmgren menar att skolan på det här sättet också bidrar till att grundlägga hälsosamma vanor bland ungdomarna.
– När dom är äldre och behöver satsa lite mer på sin hälsa så kan dom se tillbaka på det här vi gör nu och ta med sig många av övningarna som dom kan falla tillbaka på.
Högre meritpoäng
Metoden med motion i skolan ser ut att fungera, visar skolans betygsanalys som gjordes i våras. För de elever som deltagit i pulspassen och kommit upp i rätt pulszon tillräckligt ofta blev meritpoängen 209. Det är 27 poäng högre än den grupp som inte tillräckligt ofta legat i rätt pulszon under övningarna.
– Det vi kan säkerställa är att dom får högre meritpoäng om dom deltar regelbundet, säger idrottsläraren Erik Holmgren.
Minskar depressiva symptom
Det Stureskolan i Boden arbetar med görs också på flera skolor runt om i landet. Och det är inte bara en jakt på bättre betyg. Det finns studier som pekar på att depressiva symptom är 25 till 40 procent lägre bland personer som är fysiskt aktiva jämfört med de som är inaktiva.