Fängelsestraffet ska anses helt verkställt eftersom han har suttit häktad i en månad. Den tilltalade åläggs även att betala en avgift på 800 kr till brottsofferfonden. Piloten ska även betala 30.843 kr till staten för rättegångskostnader och kostnaderna för urinanalys på 3.151 kr.
Svartsjukedrama
Mannen greps efter ett bråk på ett hotellrum i Gällivare tidigt på nyårsdagens morgon. Bråket hade sin bakgrund i ett svartsjukedrama.
Piloten, som skulle ha flugit ett av Nextjets passagerarplan från Gällivare i närtid efter gripandet, hade narkotika; extacy, kodein och alprazolam, i blodet när han greps. Polisen hittade också tabletter som är narkotikaklassade i Sverige på hans hotellrum.
Inte narkotikaklassat i Kanada
Gripandet gjordes vid fyratiden på nyårsdagens morgon. Enligt åklagarens uppgifter var mannen inbokad på att flyga Nextjets tidiga morgon flyg från Gällivare samma morgon.
– Meningen var att mannen under morgonen skulle flyga Nexjets tidiga morgonflight som på grund av händelsen blev kraftigt försenat då en ny pilot fick plockas in, sa Per Wahlström, polis i Gällivare, till SVT tidigare.
Enligt försvaret är dock åklagarens uppgifter fel. Mannen skulle inte ha flugit förrän dagen efter nyårsdagen, alltså ett dygn senare.
Mannens försvarare berättar också att varken kodein eller alprazolam är narkotikaklassade i Kanada, utan tvärt om går att köpa receptfritt på apotek. Enligt advokaten är dessutom pilotens flygläkare fullt medveten om att han använder de här preparaten.
– Däremot vet min klient inte hur han kan ha fått i sig MDMA (extacy). Det kan ju vara via någon drink som någon bjudit honom på, säger advokat Magnus Müchler.
Utanför svenska myndigheters jurisdiktion
Hade piloten däremot haft ett svenskt flygcertifikat är det troligt att han hade tvingats genomgå rehabilitering för att få fortsätta flyga:
– Eftersom piloten har ett kanadensiskt flygcertifikat ligger det här utanför svenska myndigheters jurisdiktion. Men vi har underättat kanadensiska myndigheter och piloten kommer sannolikt att få konsekvenser av det här när han kommer hem till Kanada, säger Richard Söderberg, flygöverläkare vid Transportstyrelsen till SVT Norrbotten.