I Boden byggs ett nytt stålverk för grönt stål av företaget Stegra (tidigare H2GS). Det är en satsning på minst 75 miljarder kronor som ska få liv i Boden igen.
”Allt går enligt plan”
Kommunen hoppas att dagens befolkning runt 28 000 ska växa med 5 000 personer till 2030. Kanske ska regementet växa liksom andra företag men en majoritet ska komma tack vare stålverket.
– Det är klart att det vore ett stort avbräck ifall det inte skulle bli av. Det ska man vara helt klart helt ärlig med. Men vi får inga som helst signaler på att någonting skulle vara fel, utan allt går enligt tidsplan och bygget av järnvägen går snabbare än tidsplanen, säger kommunalrådet Claes Nordmark (S).
Finns det någon plan B?
– Nej, det finns ingen plan B utan det är planen att stålverket ska hamna på plats.
Kris i grannkommunen
Northvolt i Skellefteå har varslat 1 000 personer, många från utlandet som sökt sig till Norrland för att starta ett nytt liv. Krisen i Skellefteå kan bli en vinst för Boden om de kommer för att söka jobb.
– Ja i alla fall några hundra. Det är en möjlighet för dem, för oss, för Stegra och andra arbeten som finns i Boden. Vi har kompetensbrist och befolkningsbrist, så det är bara att flytta hit, säger Johan Lund (S), ordförande i arbetsmarknadsnämnden.
Skuldsätter sig
Bostadsbristen är flaskhalsen för att staden ska växa och få fler skattebetalare. Därför bygger kommunens bostadsstiftelse just nu nästan 100 nya hyresrätter.
Är det risk att ni sätter er i skuld?
– Det gör vi redan nu och det vet vi om också. Sätter vi oss inte i skuld nu då kan inte heller folk flytta hit och då får vi inte de skatteintäkterna. Vi måste satsa nu för att vinna sen, säger kommunalrådet Claes Nordmark (S).
Kommunen med i järnvägsbygge
Nu är kommunen också med och bygger järnvägen som ska frakta in malm och ut stål. Stickspåret från malmbanan ska betalas av spåravgifter från Stegra. Ett privat företag, Polar structure, tar investeringen på 900 miljoner kronor och den stora risken, men blir det inget stålverk kostar bygget kommunen omkring 80 miljoner i onödan eftersom kommunen äger 9 procent.
– Ja, risken är att inte stålverket blir av så klart. Då har vi ingen som vill åka på järnvägen. Det är nog så mycket pengar för en liten kommun, men det är ändå inte hela risken, säger Claes Nordmark (S).
Är det som att köpa en lott?
– Det är inte som att ta en lott, för då har du mycket mindre sannolikhet att vinna. Det här är ingen chansning.