Bakgrunden är ett så kallat phishingmejl som gick ut till en stor mängd medarbetare under förra veckan.
Säkerhetsrisk
Under tisdagen identifierades en säkerhetsrisk kopplat till detta mejl, vilket ledde till beslutet att nollställa lösenordet för samtliga som fått mejlet. Det pågår ett arbete för att hjälpa alla användare att byta lösenord.
– Vi fick snabbt fram listor på vilka som fått mejlet, men vi kunde inte säkerställa vilka som klickat på länken och angivit sina uppgifter. Därför tog vi beslutet att nollställa samtliga som fått mejlet, säger Eva Wikström, IT-chef.
Socialtjänsten fick hjälp först
Hon berättar att en av de första åtgärderna för IT-avdelningen har varit att snabbt hjälpa socialtjänsten som har nattarbetande personal, där det i grunden handlar om liv och hälsa.
– De som var i tjänst kunde snabbt få hjälp att återställa sina lösenord för att kunna utföra sina sysslor i vanlig ordning.
Tidigare attack
Händelsen sker bara dagar efter cyberattacken mot personer med trygghetslarm.
– Vi ser ingen samband mellan dessa händelser, säger Andreas Lind, kommunchef i Piteå.
Fakta om phishing
Phishing, nätfiske, innebär att du uppmanas att klicka på en länk i ett mejl eller sms där exempelvis en extra bokstav eller siffra lagts till i webbadressen. Den falska länken går till en sida som är identisk eller snarlik med den ursprungliga. Om du klickar på en okänd länk kan bedragare komma över dina lösenord och på så vis använda din identitet på nätet.
Källa: Piteå kommun