Tillsammans med en rad nationella aktörer inom trafiksäkerhet och hälsa har forskare vid LTU och Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) tagit fram rekommendationen. Själva forskningen grundar sig i en analys av hälsa, trafiksäkerhet, miljö och barns rörelsefrihet.
Analysen konstaterar att barn går, cyklar eller på annat sätt tar sig aktivt till skolan sker i alldeles för liten utsträckning.
– Problemet är inte barnen, det är föräldrarna. De älskar sina barn och skjutsar dem till skolan av omsorg, men det blir många gånger en missriktad omsorg, säger Anna-Karin Lindqvist, biträdande professor i fysioterapi vid LTU.
80 procent rör sig för lite
Fysisk aktivitet har en positiv påverkan på ungas fysiska och psykiska hälsa och förmågan att lära sig. Trots det rör sig 80 procent av svenska barn inte tillräckligt i dag.
– Vårt mål är att få till en normförändring och en systemförändring, säger Anna-Karin Lindqvist.
”Skapar en otrygg trafiksituation”
Forskarna konstaterar också att skjutsandet skapar en otrygg trafiksituation med mycket biltrafik vid skolorna. Anna-Karin Lindqvist understryker också att den gamla regeln om att ”ett barn inte kan cykla själv före 12-årsåldern” är förlegad.
– Det är dags att föräldrar slutar linda in sina barn i bubbelplast.
I videon hör du varför du som förälder bör våga släppa iväg ditt barn själv till skolan.
Forskarnas rekommendation:
Rekommendationerna gäller till skolor, väghållare, trafik och samhällsplanerare:
- Samhällsplanering och behov av tillgänglighet i gång och cykelplaner, planering av nät för gång och cykel, samt vid placering av skolor och andra viktiga målpunkter för barn och ungdomar.
- Beslut om hastighetsgränser i och utanför tätort.
- Beslut om utformning av infrastruktur, där barn färdas aktivt.
- Beslut om kvalitetsnivåer och prioritering av drift och underhåll av all infrastruktur där barn färdas aktivt.
- Beslut om att upplåta allmän platsmark och gata till attraktiv cykelparkering och rimlig bilparkering, så att de som anländer till fots eller cykel kan göra det på ett trafiksäkert sätt.
Källa: Luleå tekniska universitet