Pilotanläggningarna kommer att testas under vintern och sommaren, innan man fattar ett beslut om de uppfyller kraven och kan användas vid obevakade övergångar ute i landet.
Bommar, ljud och ljussignaler vid plankorsningar kommer också att bytas ut i hela landet till modernare teknik som ger en säkrare trafikmiljö.
Hoppas på mindre olyckor
Trafikverket hoppas att de nya bommarna med ljud och ljussignaler kommer att bidra till att färre personer chansar och riskerar att skadas eller förolyckas vid plankorsningar. Vid gång och cykelvägar blir bomkjolar standard och det blir lättare att sätta stängsel vid bommarna.
På så sätt hindras gående och cyklister från att krypa under bommarna. I videon ovan berättar projektledaren om hur det hela ska gå till.
Obevakade järnvägsövergångar
Trafikverket har omkring 6 500 plankorsningar över hela landet där bilar, cyklister och gående passerar över järnvägen.
3 500 av dessa är helt utan teknik som varnar om ett tåg är på väg att passera.
Källa: Trafikverket