Forskare vid Luleå tekniska universitet har fått 3,9 miljoner kronor av Vinnova för att i ett tvärvetenskapligt projekt titta på ”aktiva transporter” för unga.
- Det här projektet är i grunden ett folkhälsoprojekt från Luleå kommun som syftar till att öka barns aktivitet, säger Stina Rutberg.
När projektet startade arbetade Anna-Karin Lindqvist och Stina Rutberg, universitetslektor inom fysioterapi, med att få barn på låg- och mellanstadiet att gå och cykla till skolan såväl på sommaren som på vintern.
- Vi har sett att de barn som börjar gå och cykla till skolan fortsätter att göra det i större utsträckning även på fritiden. Då kan vi verkligen börja tala om folkhälsoeffekt. I dag saknas motsvarande forskning i Sverige och världen, så det vi gör är helt nytt, säger Anna-Karin Lindqvist, universitetslektor i fysioterapi vid Luleå tekniska universitet.
Barnen ska få uppdrag
Forskarna vet att teknik kan vara till hjälp för att få unga att tycka att det är kul att röra på sig och de vill använda sig av tekniken på ett hälsobefrämjande sätt.
– Spelmoment är ett sätt för att göra barns aktiva transporter roligare. Barn kan också få uppdrag som de ska lösa på vägen till och från skolan, uppgifter som ändå ska göras.
– Ett av de populäraste uppdragen har varit att stanna och plocka skräp på vägen till skolan och sedan sortera skräpet under en lektion om hållbart samhälle, exemplifierar Anna-Karin Lindqvist.